Projekt

Informacje ogólne

Projekt "European Legends on Stage" będzie realizowany w latach szkolnych 2012-2013 i 2013-2014.
Weźmie w nim udział dziewięć szkół z Polski, Litwy, Portugalii, Turcji, Wielkiej Brytanii, Hiszpanii, Rumunii, Grecji i Węgier.
Szkoła Podstawowa Nr 2 w Gliwicach będzie koordynatorem całego przedsięwzięcia.
Projekt finansowany jest ze śrdoków Komisji Eurpejskiej w ramach akcji Comenius Partnerskie Projekty Szkół  programu "Uczenie się przez całe życie".



Opis projektu

Wszyscy mamy swoje ulubione historie. Legendy są istotnym elementem tożsamości każdego kraju i narodu, kształtującym normy społeczne i zasady etyczne poprzez pokolenia. Są również bramą, przez którą dzieci wkraczają w świat historii i kultury.
Uczestnicy naszego projektu pragną poznać swoich europejskich sąsiadów poprzez ich legendy. Zamierzamy uczynić je wiodącym tematem przedsięwzięcia kulturalnego, którego najważniejszą częścią będzie seria przedstawień teatralnych. Zamierzamy dzielić się wynikami naszej pracy podczas międzynarodowych spotkań, jak również za pośrednictwem platformy internetowej.
Równolegle do głównego nurtu projektu, nasi uczniowie będą poznawać różne aspekty codziennego życia kolegów w innych krajach, nie tylko poprzez uczestnictwo w wizytach, ale również za pomocą takich środków komunikacji jak prezentacje multimedialne, poczta elektroniczna oraz internetowe fora dyskusyjne. 
Wszystkie działania zaplanowane w projekcie mają na celu rozszerzenie wiedzy uczniów o innych kulturach oraz rozwijanie postaw tolerancji i międzynarodowej współpracy, przy równoczesnym podnoszeniu poziomu ich umiejętności w zakresie języków obcych oraz TIK.
Dla nauczycieli projekt będzie okazją do wymiany doświadczeń i pomysłów oraz do wprowadzania nowych metod i narzędzi w nauczaniu.



Cele

1. Rozwijanie świadomości kulturowej uczniów, ich tolerancji oraz wiedzy na temat innych krajów
3. Aktywizacja uczniów
4. Zwiększenie motywacji do nauki i poziomu kompetencji uczniów w zakresie języków obcych 
5. Rozwijanie kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie TIK
6. Rozwijanie metodologii i warsztatu pracy nauczycieli 



Planowane działania

Uczniowie każdej ze szkół wybiorą trzy legendy swojego kraju, związane z interesującymi miejscami, i przetłumaczą je na język angielski. Dla każdej legendy przygotują prezentację o miejscu, z którym legenda jest związana. Wszystkie legendy i prezentacje zostaną opublikowane na platformie Twinspace projektu.
Następnie, uczniowie w każdej szkole dokonają adaptacji teatralnych trzech legend z innych krajów. Napiszą scenariusze, wykonają dekoracje i plakaty, przygotują lub zorganizują kostiumy, konsultując szczegóły poprzez Twinspace z kolegami ze szkoły w kraju, z którego pochodzi legenda. Następnie wykonają przedstawienia w swoim języku dla lokalnej społeczności: rodziców, młodszych uczniów, uczniów innych szkół, dzieci z przedszkoli. Wykonają również przedstawienia w języku angielskim, nagrania których zostaną umieszczone na platformie Twinspace. Młodsi uczniowie wezmą udział w konkursach na najlepsze ilustracje do wystawianych legend.
W ciągu całego projektu, uczniowie ze wszystkich krajów będą regularnie wymieniać informacje o swoich szkołach, miastach, codziennym życiu i zwyczajach w ich kraju itd. poprzez serię prezentacji multimedialnych. Wszystkie prezentacje będą publikowane na Twinspace i dla każdej z nich zostanie utworzony wątek na forum, aby uczniowie z innych szkół mogli wyrażać swoje opinie i zadawać pytania. Uczniowie będą również korespondować ze sobą za pomocą poczty
elektronicznej.
Nauczyciele będą włączać treści zawarte na Twisnpace, związane z legendami oraz kulturą innych krajów, podczas lekcji adresowanych do uczniów w różnym wieku, wykorzystując przy tym takie narzędzia jak komputery oraz tablice interaktywne. Następnie będą dzielić się scenariuszami i materiałami do takich lekcji poprzez Twinspace.
W ramach projektu szkoły będą kolejno gospodarzami międzynarodowych spotkań, w których uczestniczyć będą nauczyciele, a w przypadku niektórych spotkań również uczniowie reprezentujący szkoły partnerskie. Wizytujący nauczyciele będą prowadzić lekcje oparte na legendach swojego kraju lub innych treściach kulturowych, obserwować takie lekcji i dzielić się swoimi doświadczeniami poprzez dyskusje. Uczniowie będą uczestniczyć w wybranych lekcjach oraz w przygotowaniach do przedstawień. Wszyscy goście będą odwiedzać miejsca związane z legendami danego kraju.